ГУРТОК

  МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

Навчальна програма з позашкільної освіти

науково-технічного напряму

«Основи сучасних комп'ютерних знань

та інформаційних технологій»

3 роки навчання

Програма складена на основі:

  • програми гуртка "Основи сучасних комп'ютерних знань та інформаційних технологій". Збірник «Програми з біологічно-природничого напряму» (Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Лист Міністерства освіти і науки України № 1/11 - 5131 від 09.12.2003 р.)
  • програми гуртка «Навчальна програма з дитячої анімації». Збірник «Програми з позашкільної освіти» (Рекомендовано Міністерством освіти і науки, молоді та спорту від 02. 04. 2012 р. №1/11-4292).

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Інформаційні технології стали невід'ємною частиною сучасного світу.

Вони значною мірою визначають подальший економічний та суспільний

розвиток людства. Перш ніж почати працювати за комп'ютером, корисно

ознайомитись з його основними компонентами. Також важливим є свідоме та

вміле використання різноманітного програмного забезпечення, комп'ютер-них технологій, в процесі яких застосовується комп'ютерна техніка.

Метою даної програми є формування компетентностей особистості у

процесі опанування інформаційних технологій.

Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:

1. Пізнавальна компетентність, що забезпечує засвоєння технічних та технологічних знань, уявлень і понять найпростіших технологічних процесів, конструювання у світі інформаційних технологій.

2. Практична компетентність, що сприяє формуванню вмінь та навичок роботи з персональним комп'ютером, периферійними пристроями та інструментами, вміння застосовувати отримані знання на практиці, оволодіння навичками користування комп'ютером та програмним забезпеченням.

3. Творча компетентність, що забезпечує стійкий інтерес до технічної творчості; досвід власної творчої ініціативи та діяльності; розвиток конструкторських здібностей, уяви, фантазії, формування системного і логічного мислення; творчу самореалізацію та духовне самовдосконалення.

4. Соціальна компетентність, що сприяє вихованню поваги людей до праці, культури праці, формуванню позитивних якостей емоційно-вольової сфери (самостійність, наполегливість, працелюбство та інші), вихованню доброзичливості, товариськості у ставленні до інших, вміння працювати в колективі.

Програма з основ інформаційних технологій розрахована на роботу з дітьми 6-11класів. Програма передбачає навчання вихованців у групах основного рівня. Кількісний склад навчальної групи - 10-12 учнів.

Програма основного рівня розрахована на 3 роки навчання. На опрацювання навчального матеріалу основного рівня першого року навчання відводиться 144 години на рік (4 години на тиждень), другого та третього років навчання - 216 годин.

Програма з основ сучасних комп'ютерних знань та інформаційних технологій спрямована на ознайомлення гуртківців із сучасним персональним комп'ютером (ПК), його програмним забезпеченням та периферійними пристроями.

Вихованці знайомляться із поширеними прикладними та службовими програмами, основними поняттями про архітектуру персонального комп'ютера. Це дозволить самостійно та ефективно використовувати комплектуючі до персонального комп'ютера, орієнтуватись у номенклатурі обчислювальної техніки, обирати тип, склад та її конфігурацію у відповідності до конкретних вимог.

Практична частина програми спрямована на формування вмінь та навичок роботи з різноманітними комплектуючими ПК, периферійними пристроями та програмними інструментами, вміння застосовувати отримані знання на практиці.

Програма передбачає варіативність форм, методів та засобів навчання. У навчально-виховному процесі застосовуються як традиційні методи навчання та виховання, так і інноваційні (метод проектів, тренінгові технології, формування творчої особистості, колективного творчого виховання, розвивального навчання та ін.). Перевага надається інтерактивним та ігровим методам.

Створюються умови для диференціації та індивідуалізації навчання відповідно до творчих здібностей, обдарованості, віку, психофізичних особливостей, стану здоров'я вихованців згідно з Положенням про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 10.12.2008 р. № 1123).

Для забезпечення ефективності навчання використовуються різноманітні засоби: наочні матеріали, тестові картки, технічні засоби навчання.

Основний рівень, перший рік навчання

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Розділ, тема

Кількість годин

усього

теоретичні

практичні

1.

Вступне заняття

2

2

-

2.

Загальні відомості про персональний комп'ютер

22

10

12

3.

Відеосистема комп'ютера

18

10

8

4.

Пристрої зовнішньої пам'яті

18

6

12

5.

Пристрої вводу/виводу

12

6

6

6.

Програмне забезпечення. Основи роботи з програмним забезпеченням

26

8

18

7.

Операційна система персонального

комп'ютера

14

10

4

8.

Програми-драйвери

12

4

8

9.

Програми-антивіруси

18

6

12

10.

Підсумкове заняття

2

-

2

Разом

144

62

82

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступне заняття (2 год)

Мета, завдання та зміст роботи гуртка. Організаційні питання. Техніка безпеки при роботі з комп'ютером.

2. Загальні відомості про персональний комп'ютер (22 год)

Відомості про інформацію. Види та властивості інформації.

Історичні відомості про комп'ютер. Принципи побудови персонального комп'ютера.

Типи корпусів, критерії їх відбору. Блок живлення: улаштування, напруга живлення, вимоги.

Процесор - головний пристрій персонального комп'ютера. Характеристики, види, сумісність процесорів.

Загальні поняття про організацію пам'яті ПК. Зовнішня і внутрішня пам'ять. Оперативна пам'ять.

Практичні заняття:

  • Підготовка ПК до роботи. Завантаження комп'ютера.
  • Знайомство з архітектурою комп'ютера.
  • Тестування: загальні відомості про персональний комп'ютер.

3. Відеосистема комп'ютера (18 год)

Компоненти відеосистеми комп'ютера. Види моніторів, вимоги до них. Будова та характеристики монітора. Телевізійні та плазмові пристрої.

Поняття про відеоадаптери, вимоги до них. 3-D технології. Параметри відеоадаптерів. Вибір відеоадаптера.

Поняття про настроювання параметрів монітора за допомогою меню і відеоадаптера, засобами драйвера та спеціалізованого програмного

забезпечення.

Практичні заняття:

1. Настроювання відеосистеми комп'ютера.

2. Тестування: відеосистема комп'ютера.

4. Пристрої зовнішньої пам'яті (18 год)

Жорсткий диск, його будова, принцип роботи, збереження даних.

Накопичувачі на змінних носіях. Твердотільні носії, пристрої на оптичних дисках. Флеш-пристрої.

Послідовні та паралельні інтерфейси. Підключення пристроїв зовнішньої

пам'яті, їх переваги і недоліки.

Практичні заняття:

1. Розбирання та ознайомлення з будовою приводів зовнішньої пам'яті.

2. F-диск, розмітка, форматування дискового простору.

3. Тестування: пристрої зовнішньої пам'яті.

5. Пристрої вводу/виводу (12 год)

Види та призначення пристроїв вводу/виводу. Клавіатура, миша тощо.

Пристрої друку, сканери. Модеми, їх інтерфейси, складові частини, принцип роботи.

Вибір та установка пристроїв вводу/виводу.

Практичні заняття:

  • Розбирання і ознайомлення з функціонуванням різних видів пристроїв вводу/виводу.

2. Тестування: пристрої вводу/виводу.

6. Програмне забезпечення. Основи роботи з програмним забезпеченням (26 год)

Файли. Робота з файлами.

Каталоги. Підкаталоги. Робота з ними.

Системні програми, програми-утиліти.

Архіватори. Робота з архіваторами.

Практичні заняття:

1. Робота з файлами і каталогами.

2. Робота з архіваторами.

3. Тест на знання програмного забезпечення.

7. Операційна система персонального комп'ютера (14 год)

Поняття про операційну систему персонального комп'ютера. Різноманітність систем, їх особливості.

Робочий стіл Windows. Виклик контекстного меню робочого столу, піктограм. Створення папок, ярликів тощо.

Панель задач. Робота з піктограмами.

Робота з стандартними вікнами Windows. Зміна розмірів і положень вікон. Використання лінійок прокрутки.

Налагодження Windows. Діалогові вікна Windows. Завдання фону екрану, заставки і параметрів портів.

Практичні заняття:

1. Робота з вікнами Windows.

2. Тестування: операційна система персонального комп'ютера.

8. Програми-драйвери (12 год)

Поняття про програми-драйвери зовнішніх пристроїв. Призначення та різновиди програм-драйверів.

Інсталяція програм-драйверів. Підключення та налаштування периферії.

Практичні заняття:

1. Установка програм для маніпулятора "миша", клавіатури, звукової карти.

2. Інсталяція програм для принтера, сканера, модему.

9. Програми-антивіруси (18 год)

Поняття про комп'ютерні віруси. Класифікація вірусів.

Типи антивірусних програм. Профілактичні заходи.

Наслідки вірусних атак: фізичні, моральні, психологічні.

Практичні заняття:

  • Пошук файлів і програм заражених вірусами.
  • Перегляд диску на наявність антивірусної програми.

10. Підсумкове заняття (2 год)

Підведення підсумків роботи гуртка за рік. Відзначення кращих

вихованців гуртка.

Основний рівень, другий рік навчання

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Розділ, тема

Кількість годин

усього

теоретичні

практичні

1.

Вступне заняття

2

2

-

2.

Операційна система

30

10

20

3.

Текстовий редактор

38

14

24

4.

Електронні презентації

24

6

18

5.

Табличний процесор

30

10

20

6.

Інтернет та електронна пошта

54

14

40

7.

Основи растрової графіки у Adobe Photoshop

36

10

26

8.

Підсумкове заняття

2

-

2

Разом

216

66

150

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступне заняття (2 год)

Мета, завдання та зміст роботи гуртка. Організаційні питання. Техніка безпеки при роботі на комп'ютері.

2. Операційна система (30 год)

Стандартні засоби операційної системи службових програм. Блокнот,

Калькулятор.

Графічний редактор Paint.

Текстовий редактор WordPad.

Практичні заняття:

  • Робота з Блокнотом та Калькулятором.
  • Робота в графічному редакторі Paint.
  • Робота в текстовому редакторі WordPad.
  • Тест на знання службових програм.

3. Текстовий редактор (38 год)

Призначення текстового редактора Word.

Головне меню. Робочі вікна редактора.

Панель інструментів.

Створення, перегляд і збереження документів. Параметри сторінки друку

документів.

Ввід і форматування тексту. Стилі, шаблони, структура документа.

Робота з таблицями. Поля малюнка, горизонтальні лінії і надписи.

Створення об'єктів за допомогою автофігур. Програма WordArt.

Практичні заняття:

1.Набір тексту в редакторі.

2. Створення і форматування таблиць.

3. Робота з WordArt.

4. Форматування змісту документа за завданням.

5. Створення художніх текстів, вітальних листівок.

4. Електронні презентації (24 год)

Створення електронних презентацій. Інтерфейс програми Microsoft

PowerPoint.

Розробка слайдів. Введення і форматування тексту.

Використання таблиць. Графічне оформлення та анімація презентації.

Практичні заняття:

1. Створення документа Microsoft PowerPoint.

2. Виконання анімаційних ефектів в презентаціях.

3. Створення слайд-фільму за завданням.

· Табличний процесор (30 год)

Призначення і функції програми Excel.

Елементи інтерфейсу користувача Excel.

Операції з аркушами й книгами.

Форматування таблиці. Формули, автоматизація роботи з даними.

Діаграми в електронних таблицях.

Практичні заняття:

  • Створення документа Microsoft Excel.
  • Побудова діаграм.
  • Введення і обробка математичних розрахунків.

· Інтернет та електронна пошта (54 год)

Поняття про комп'ютерні мережі. Можливості для доступу в Internet.

Браузери Інтернет. Пошук інформації.

Протоколи і стандарти Internet.

Електрона пошта. Програма Outlook Express.

Захист від комп'ютерних вірусів.

Практичні заняття:

1. Порівняльний аналіз браузерів Internet Explorer, Оpеrа, Mozilla Firefox та ін.

2. Пошук серверів: Google, SEARCH.COM.UA, Yahoo, Яндекс та ін.

3. Відкриття поштової скриньки. Налагодження програми Outlook Express.

4. Встановлення, обновлення та використання комп'ютерних антивірусів.

5. Пошук рефератів на екологічну тематику.

7. Основи растрової графіки у Adobe Photoshop (36 год)

Ознайомлення з програмою Adobe Photoshop. Панель інструментів та панель властивостей програми.

Робота з палітрами. Інструменти виділення. Вирізання та копіювання.

Кадрування, масштабування, обертання та дзеркальне відображення зображень.

Вивчення шарів. Вивчення фільтрів.

Формати графічних файлів.

Практичні заняття:

1. Запуск програми. Ознайомлення з інтерфейсом.

2. Малювання малюнків.

3. Робота з фотознімками.

4. Самостійне виготовлення вихованцями малюнків на визначену тему.

8. Підсумкове заняття (2 год)

Перегляд робіт вихованців гуртка. Підведення підсумків роботи гуртка за

рік. Відзначення кращих вихованців гуртка.

Основний рівень, третій рік навчання

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Розділ, тема

Кількість годин

усього

теоретичні

практичні

1.

Вступне заняття

2

2

-

2.

Історія анімації

36

36

-

3.

Колажні роботи

16

4

12

4.

Основи режисури та озвучення

анімаційної картини

24

12

12

5.

Створення зображального середовища

фільму

36

12

24

6.

Основи операторської майстерності

22

10

12

7.

Зйомка анімаційного фільму

48

6

42

8.

Екскурсії , виставки, кінофестивалі,

конкурси

30

6

24

9.

Підсумкове заняття

2

-

2

Разом

216

88

128

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступне заняття (2 год)

Мета, завдання та зміст роботи гуртка. Організаційні питання. Безпека праці, електро- та пожежна безпека, санітарія при зйомках мультиплікаційних стрічок, комп'ютерних роботах.

2. Історія анімації (36 год)

Передумови виникнення мультиплікації. «Анімація» стародавнього світу:

Наскальні печерні малюнки стародавніх художників, кам'яні воїни

стародавнього Єгипту, петрогліфи Онежського озера.

Тіньовий театр. Силует. Маріонетка. Лубочний малюнок.

Народні картини - «Козак Мамай». Офорти Т.Г. Шевченка «Притча про

блудного сина». Форма лубка у творчості українських художників. Г.І. Нарбут.

Розповіді в малюнках - коміксах.

Чарівний ліхтарик. Лукрецій Кар та Афанасіус Кірхер. Жозеф Плато.

Його дослідження.

Перші намальовані анімаційні стрічки. Еміль Рейно - винахідник докінематографічних мультфільмів. «Оптичний театр» Еміля Рейно.

Перші анімаційні фільми на плівці.

«Чарівна авторучка» Стюарта Блектона. «Електричний готель» Сегундо

де Шомона. Фантасмагорії Еміля Курте. Роботи Мак-Кея. Владислав Старевич

(«Помста кінооператора», «Авіаційний тиждень комах»).

Знахідки, відкриття, перемоги Уолта Діснея. Перший звуковий,

кольоровий, мальовано - повнометражний фільми. Зоопарк Уолта Діснея: Міккі

Маус, Дональд Дак, Пес Плуто, Бембі та інші герої .

Перша анімація в Україні. В. Левандовський - піонер української

мультиплікації. Розквіт анімації. Роботи Дзиги Вертова, Іванова-Вано, сестер Брумберг тощо.

3. Колажні роботи (16 год)

Виконання колажних робіт від народження творчої ідеї - до створення закінченої художньої роботи. Ознайомлення зі стереотипами, нестандартним мисленням.

Практичні заняття:

1. Виконання творчого завдання - колажних робіт з різних матеріалів (кольорового картону, тканини, мотузочок, монеток тощо).

2. Підбір необхідного кольорового картону - фону, для створення колажної

композиції.

3. Розміщення на фоні необхідних елементів. Розробка і розігрування

різних варіантів задуму.

4. Визначення остаточного розміщення художніх елементів та закріплення їх за допомогою клею.

5. Визначення назви колажної композиції. Колективне обговорення завдань, оцінка їх учнями студії. Нагородження переможців творчого завдання.

4. Основи режисури та озвучення анімаційної картини (24 год)

Основа режисури. Внутрішня та зовнішня драматургія. Сприймання

навколишнього світу.

Гама почуттів, характерів, взаємодій. Важливість режисерської розробки картини у створені анімаційного фільму. Лаконічність, темпоритм фільму.

Звукове забарвлення мультиплікаційної картини. Складові озвучування

фільму: музика, шуми, мова. Створення драматургічної атмосфери

мультиплікаційної картини музичним оформленням.

Шуми як засіб особливої виразності. Мова персонажів анімаційного фільму. Гармонія між зображальним середовищем стрічки та її звуковим забарвленням.

Практичні заняття:

1. Створення режисерської розробки анімаційного фільму на основі власного, авторського, оригінального підходу до вирішення

режисерських завдань мультфільму.

2. Наведення прикладів цікавого звукового забарвлення мультиплікаційної картини.

5. Створення зображального середовища мультфільму (36 год)

Роль художника у створені анімаційного фільму. Розкадрування

анімаційної стрічки - головний етап підготовки до зйомки мультфільму.

Специфіка мальованої, пластилінової, лялькової, комп'ютерної,

предметної, перекладної анімації тощо.

Вивчення специфіки роботи художника-аніматора фільму. Входження в роль. Акторська майстерність. Характер героя.

Вплив руху персонажу на його характер. Відстань пересування героїв картини на швидкість їх руху. Пластика руху, паузи, виразні жести.

Практичні заняття:

1. Створення власного анімаційного героя (мальованого, ліпленого, лялькового).

2. Розроблення виразності, лаконічності, функціональності з точки зору анімаційного мистецького середовища фільму.

3. Оволодіння на практиці пластикою руху, виразністю жестів, мімікою обличчя, значимістю паузи.

6. Основи операторської майстерності (22 год)

Демонстрація робіт видатних кіно- та мультиплікаційних операторів.

Складові операторської майстерності: різні плани, ракурси, їх взаємодія.

Ознайомлення з «ефектом Кулєшова».

Практичні заняття:

1. Встановлення світла, різних варіантів освітлення знімального майданчика. 2. Оволодіння різними технічними засобами, знімальними ефектами.

3. Вивчення відеознімальної та іншої, необхідної для знімального процесу,

апаратури: відеокамери: «Panasonic», «Canon», «JVC» тощо, комп'ютерної

техніки.

4. Робота з комп'ютерним програмним забезпеченням: Pinnacle Studio від

8.0 чи MAGIX Video Maker, Adobe Photoshop від 9.0.

7. Зйомка анімаційного фільму (48 год)

Підготовка до зйомки анімаційного фільму. Специфіка, технічні засоби.

Оживлення мальованих та пластилінових героїв. Застосування комп'ютерної техніки.

Впровадження спеціальних комп'ютерних програм.

Практична робота:

1. Створення мультиплікаційного фільму. Обговорення готового фільму.

2. Аналіз відзнятого матеріалу. Аналіз недоліків та визначення шляхів подолання невиразних кадрів у створеному фільмі.

8. Екскурсії, виставки, кінофестивалі, конкурси (30 год)

Проведення екскурсій до музеїв, на виставки. Участь у конкурсах,

кінофестивалях.

9. Підсумкове заняття (2 год)

Підведення підсумків року. Демонстрація створеного за рік. Показ

фільмів переможців та призерів міжнародних, республіканських, міських

кінофестивалів, конкурсів. Нагородження переможців року.

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

- правила техніки безпеки при роботі з комп'ютером;

- теорію складання комп'ютера;

- призначення комплектуючих для персонального комп'ютера;

- операційні системи ПК та їх особливості;

- стандартні та службові програми операційної системи ПК MS

Windows;

- офісне програмне забезпечення MS Office;

- апаратні, програмні та інформаційні ресурси Інтернет, браузери

Інтернет;

  • будову персонального комп'ютера;

- історію анімаційного мистецтва, кіномистецтва, образотворчого мистецтва;

- теорію мультиплікації, мистецтва кіно, образотворчого мистецтва;

- основи сценарної , режисерської , операторської майстерності;

- необхідні анімаційні комп'ютерні програми;

- основи монтажу анімаційного фільму;

- основи озвучення кінострічки;

- основи загальносвітової етики та естетики.

Вихованці мають вміти:

- проводити збирання комп'ютера;

- проводити періодичне обслуговування комп'ютера;

- встановлювати програмне забезпечення, необхідне для роботи

комп'ютера;

- використовувати стандартні програми MS Windows (блокнот,

WordPad, Paint, дефрагментація, таблиця символів, поновлення системи та ін.);

- використовувати офісне програмне забезпечення пакету MS Office;

- встановлювати з'єднання персонального комп'ютера в локальній

мережі та Інтернеті, відкривати контрольований доступ до його ресурсів;

- використовувати програми для роботи із зображенням, відеорядом,

звуком;

- виконати на високомистецькому рівні художнє обарвлення

мультиплікаційної стрічки;

- користуватися складною цифровою знімальною технікою;

- користуватися новітньою комп'ютерною технікою;

- проводити складний анімаційний монтаж фільму;

Вихованці мають мати уявлення про:

  • діалогову систему «людина-комп'ютер»;
  • про інформацію взагалі і перебіг інформації в персональному комп'ютері;
  • принципи побудови комп'ютерних систем;
  • поєднання програмного забезпечення і апаратної частини;
  • роботу з будь-якими даними на принципах універсальності та подібності.

Література

1. Габрусєв В. Інтернет мережеві технології: лабораторний практикум

/ В. Габрусєв.- Вид.: Шкільний світ. - 2005. - № 15-16. - 94 с.

2. Дем'яненко В.М. Рекомендації щодо вибору комп'ютера.

Комп'ютер у школі та сім'ї / В.М. Дем'яненко., В.В. Лапінський., - 1998. - №2.

- 39-41с.

3. Куриленко О.Я. Правила безпечної роботи за комп'ютером.

Комп'ютер у школі та сім'ї / В.Б. Куриленко., - 1998. - №2. - 42-44 с.

4. Мельниченко В.В. Оптимальный ПК. Устройство, сборка,

настройка / В.В. Мельниченко, Д.В. Капитун, А.В. Легейда. - К.: СПб.:

КОРОНА-Век, 2006. - 544 с.

5. Морзе Н.В. Основи інформаційно-комунікаційних технологій / Н.В.

Морзе. - К.: Видавнича група BHV, 2006. - 350 с.

6. Програми для гуртків науково-технічної творчості позашкільних

закладів [відп. за випуск М. Д. Іванисик, Л. М. Павлова]. - К.: ІЗМН, 1996. -

218 с.

7. Степаненко О. С. Сборка, модернизация и ремонт ПК / О.С.

Степаненко. Вид.: Диалектика, 2003. - 670 с.

8. Шпак Ю. А. Microsoft Office 2003 русская версия / Ю.А. Шпак. -

К.: Юниор, 2005. - 768 с. 

© 2016 Worlds Collide. Всі права захищені.
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати